9 nawyków, które mogą uszkodzić nerki

9 nawyków, które mogą uszkodzić nerki

Dość spory procent społeczeństwa cierpi na rozmaite choroby nerek. Uszkodzenie tego organu jest najczęściej spowodowane złymi nawykami, które stosujemy w życiu codziennym. Warto więc dowiedzieć, co najbardziej szkodzi naszym nerkom. Oto 9 nawyków najbardziej uszkadzających nerki.

Zbyt długie trzymanie moczu

Regularnie przetrzymując zbyt długo mocz, możemy uszkodzić nerki. Taki nawyk doprowadzić może między innymi do kamieni nerkowych, ale również i innych schorzeń.

Palenie

Badania pokazują, że palacze mają wyższe ryzyko wystąpienia przewlekłych chorób nerek. Wynika to częściowo z stąd, iż palenie zwęża naczynia krwionośne i zwiększa ciśnienie krwi. Szczególnie niebezpieczne dla nerek jest palenie w momencie, gdy chorujemy na cukrzycę.

PAKIETY REWOLUCJI ZDROWIA TO MNÓSTWO WIEDZY W ATRAKCYJNEJ CENIE!

Niedawno zakończyliśmy 2 edycję Rewolucji Zdrowia.

Poznaj wszystkie pakiety eBooków + ciekawych wideo rozmów z prelegentami, wśród których m.in. Jerzy Zięba, Romuald Kosznik, Sebastian Sarnowicz w atrakcyjnej cenie.
Skorzystaj z okazji!

Niekontrolowanie ciśnienia krwi

Okazuje się, że nadciśnienie tętnicze jest jedną z przyczyn uszkodzenia nerek. Regularne mierzenie ciśnienia krwi znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia nadciśnienia, a tym samym zmniejszenie ryzyko choroby nerek.

Brak aktywności fizycznej

Ćwiczenia poprawiają krążenie i pomagają obniżyć ciśnienie. W dodatku zmniejszenie masy ciała może zmniejszyć ryzyko uszkodzenia nerek. Warto więc zadbać o regularną aktywność fizyczną. Treningi powinny się odbywać przynajmniej trzy razy w tygodniu po godzinie.

Zbyt dużo cukru w diecie

Jedzenie zbyt dużej ilości słodyczy i picie słodzonych napojów gazowanych może negatywnie wpłynąć na nasze nerki i ogólny stan zdrowia. Badanie pokazują, że wysokie spożycie cukru zwiększa stężenie kwasu moczowego, w efekcie czego mogą wystąpić rozmaite schorzenia nerek. Unikajmy żywności przetworzonej, ponieważ często zawiera nadmierne ilości cukru. Pamiętajmy natomiast o spożywaniu błonnika.

Nadmierne lub regularne spożywanie alkoholu

Nerki pomagają usuwać substancje toksyczne z naszego organizmu. Jeśli więc pijemy alkohol w nadmiernej ilości, to nerki muszą pracować z większą intensywnością, aby się pozbyć owej substancji z organizmu.

Odwodnienie

Stan odwodnienia organizmu powoduje, że zmniejszona jest wydajność nerek. Może to spowodować gromadzenie się w nich toksyn. Pamiętajmy więc o piciu dostatecznej ilości wody każdego dnia.

Wysokie spożycie soli

Wysokie spożycie soli może być przyczyną nadciśnienia tętniczego i uszkodzenia nerek. Ograniczmy spożycie jej do 2,5 gramów dziennie. Pamiętajmy, że oznacza to nie tylko rzadsze korzystanie z solniczki, ale również zwiększenie uwagi na zawartość sodu w gotowych produktach.

Śmieciowe jedzenie

Jedzenia niezdrowej żywności sprawia, iż nasze nerki muszą pracować znacznie intensywniej. Dlatego warto unikać słonych i słodkich przekąsek dostępnych na półkach sklepowych. Zastąpmy je świeżymi owocami i warzywami.

Jeśli chcemy wspomóc pracę nerek, to nie tylko powinniśmy unikać wyżej wymienionych nawyków, ale również zadbać o szczególną dietę. Istnieją bowiem pewne produkty, które korzystnie wpływają na nasze nerki. Tutaj szczególnie polecane są: oliwa z oliwek, kolendra, sok z cytryny, woda, czosnek, żurawina oraz kurkuma. Starajmy się regularnie wprowadzać takie składniki do swojego menu.

Podobne artykuły

Komentarzy: 2

  1. Tomasz
    15 stycznia 2017 at 15:33 Odpowiedz

    Poleciłbym także dodatkowo aktywność fizyczną w postaci sztuki walki.
    Judo, aikido, tai chi – co kto lubi.

    Każdą sztukę walki można łączyć z medytacją.
    Co wpłynie na spokój, hormony więc i zdrowie.

    1. Ania
      19 stycznia 2017 at 00:24 Odpowiedz

      Ty Tomaszu polecasz sztuki walki…. Hmmm… A jak ja przekroczyłam 70 i nigdy tego nie ćwiczyłam – to też? Medytacja? Wspaniała rzecz… Tylko ciężko z czasem… Medytuję podczas obierania jarzyn i mycia naczyń :P.
      Ja wybrałam codzienną rozgrzewkę z Aleksandrą Żelazo. Wykonuję ją najczęściej z łatwością i radością… choć czasem – ciężko.
      Do tego krosowe wyścigi rowerowe oraz takież w bieganiu. Zamierzam dołączyć chodzenie z kijami. Trener jest mistrzem Polski i fizjoterapeutą. Liczę na dobre lekcje :).
      Do tego ograniczam chemię w pożywieniu i wszędzie, gdzie się da. (Leków oczywiście – nie używam.) Ostatnio wyczaiłam firmę, w której mam dobre niechemiczne suple, również dla sportowców (fajne: izotoniki, batoniki, białko) oraz wspaniałą kawę (pijam mało, ale wolę najlepszą. A właśnie: Ciekawe co Autor artykułu sądzi o kawie – właściwie palonej) i środki czystości. Kosztują tyle co zwykłe a są wspaniałe :).
      Jak już się tak rozgadałam to tez ciekawa jestem co Autor myśli o „morsowaniu”… Czy ono nie uszkadza nerek? Przecież morsy dostają sporą porcję zimna…
      Przepraszam za długi wpis… Lubię wiedzieć i – świadomie dobrze czynić swojemu ciału. Chcę z nim jeszcze pobyć ( w dobrej lub jeszcze lepszej kondycji) no… nie mniej niż 50 lat 😛 :D.

Dodaj komentarz