Dlaczego powinniśmy włączyć nasiona do codziennej diety?

Dlaczego powinniśmy włączyć nasiona do codziennej diety?

Mamy świadomość, że nasiona są niezmiernie zdrowe, jednak większość z nas nie spożywa ich w wystarczającej ilości. Szkoda, bo okazuje się, że takie drobne przekąski mogą w efekcie zmniejszyć całkowite dzienne spożycie kalorii, a równocześnie zapobiegają wielu chorobom. Warto więc pomyśleć o tego typu dodatkach, które są nie tylko źródłem rozmaitych wartości odżywczych, ale również i zdrowych kwasów tłuszczowych, błonnika czy białka.

Badania wykazały, że osoby, które spożywają nasiona i orzechy co najmniej pięć razy w tygodniu mają o połowę mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia ataku serca niż ci, którzy spożywali dość rzadko tego typu produkty. Okazało się również, iż ci, którzy jedli orzechy i nasiona tylko raz w tygodniu, wciąż mieli o 25 procent niższe ryzyko wystąpienia chorób serca. Jakie nasiona warto więc jeść codziennie?

Nasiona dyni

Nasiona dyni są bogate w białka oraz witaminy z grupy B, takie jak tiamina, ryboflawina, niacyna, B6 oraz kwas foliowy. Regularne jedzenie tego typu nasion wspomaga odporność, korzystnie wpływa na zdrowie serca, a także obniża poziom złego cholesterolu. Nasiona dyni zmniejszają także ryzyko wystąpienia cukrzycy, a przy tym pozwalają zmniejszyć stany lękowe i depresyjne. Osoby mające problemy ze stawami również powinny sięgać po te nasiona, gdyż ułatwiają one zmniejszenie bólu.

PAKIETY REWOLUCJI ZDROWIA TO MNÓSTWO WIEDZY W ATRAKCYJNEJ CENIE!

Niedawno zakończyliśmy 2 edycję Rewolucji Zdrowia.

Poznaj wszystkie pakiety eBooków + ciekawych wideo rozmów z prelegentami, wśród których m.in. Jerzy Zięba, Romuald Kosznik, Sebastian Sarnowicz w atrakcyjnej cenie.
Skorzystaj z okazji!

Nasiona konopi

Nasiona konopi mogą być traktowane jako pewnego rodzaju profilaktyka raka oraz chorób serca. Równocześnie są doskonałym źródłem białka oraz kwasów omega-3 i omega-6. Zawierają one również fitosterole, czyli związki pochodzenia roślinnego, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu.

Komosa ryżowa

Quinoa ma bardzo wysoką zawartość aminokwasów i witaminy E. Zawiera również przeciwutleniacz o nazwie kwercetyna. Uważany jest on za jeden z najcenniejszych składników przeciwalergicznych. Nasiona te mogą być podawane w daniach obiadowych zamiast ryżu czy makaronu. Świetnie sprawdzają się również zamiast płatków owsianych. Co ciekawe nie posiadają one glutenu, w związku z czym mogą być spożywane przy nietolerancji na ów składnik.

Nasiona Chia

Ostatnimi czasy nasiona te zostały znów docenione ze względu na ich walory zdrowotne. Są one między innymi źródłem witaminy C, potasu, magnezu, żelaza, fosforu oraz wapnia. Taki skład sprawia, że nasiona chia szczególnie poleca się osobom, które są przemęczone i zestresowane, a w dodatku prowadzą dość szybkie tempo życia. Spora zawartość błonnika korzystnie wpływa natomiast na trawienie i wchłanianie cukrów prostych. Poza tym nasiona te posiadają zdrowe kwasy tłuszczowe, ułatwiając tym samym pozbycie się złogów cholesterolu będących w naczyniach krwionośnych.

Sezam

Jest doskonałym źródłem cynku, manganu, miedzi, wapnia, magnezu, żelaza, fosforu, a także rozmaitych witamin należących do grupy B. Ważnym składnikiem jest także błonnik, który wpływa na układ trawienny. Nasiona te pozwalają obniżyć ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu. W dodatku chronią przed uszkodzeniem wątroby oraz korzystnie wpływają na zdrowie kości. Równocześnie mogą zapobiegać rozmaitym chorobom, takim jak na przykład zapalenie stawów, astma, bóle głowy, migrena czy osteoporoza.

Zarodki pszenne

Są one przede wszystkim bogate w białko, żelazo oraz witaminy z grupy B. Zawartość witaminy B1 sprawia, iż regularne ich spożywanie chroni nas przed zapaleniem stawów oraz depresją. Witamina B6 przywraca natomiast równowagę hormonalną. Zarodki pszenne zawierają też sporo biotyny, która pozwala utrzymać w miarę stały poziom cukru. Natomiast cholina obniża poziom złego cholesterolu. Ze względu na wysoką zawartość błonnika, zarodki pomagają zapobiegać zaparciom i zmniejszają apetyt.

Orzeszki pini

To nic innego niż nasiona sosny. Zawierają one między innymi witaminę A, tiaminę, ryboflawinę, niacynę, a także witaminę E. Z minerałów istotnymi składnikami jest też miedź, żelazo, mangan oraz fosfor. Jedzone regularnie, mogą wydłużyć życie, albowiem zmniejszają ryzyko śmierci w wyniku chorób serca czy raka. Uważa się, iż orzeszki piniowe powinny być elementem diety odchudzające, albowiem zawierają kwas pinolenowy, który hamuje apetyt i zapewnia uczucie sytości.

Jak jeść?

Jak wprowadzić nasiona do codziennego menu? Część z nich możemy potraktować jako przekąskę, która świetnie nadaje się do pracy czy może być zjedzona po treningu. Zarodki pszenne, nasiona chia, sezam czy nasiona konopi wspaniale sprawdzą się natomiast w porannej owsiance. Warto też dodawać nasiona do sałatek czy zup. W ten sposób bez problemu każdego dnia dostarczymy ich odpowiednią porcję.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz