Ocet jabłkowy zmniejsza stres oksydacyjny

Ocet jabłkowy zmniejsza stres oksydacyjny

Prawdopodobnie słyszałeś już, jak użyteczny może być ocet jabłkowy, ale czy wiesz, że możesz go stosować, aby zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia, jeśli jesteś otyły?

Badanie opublikowane w Journal of Medicinal Food mówi, że przyjmowanie octu jabłkowego może zmniejszyć szkody spowodowane przez stres oksydacyjny u osób otyłych, zmniejszając prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych problemów zdrowotnych.

Czym jest stres oksydacyjny?

Stres oksydacyjny jest jednym z najgorszych wrogów osób walczących z otyłością. Z biegiem czasu, organizm kumuluje wolne rodniki jako produkt uboczny naturalnych procesów organizmu. Chociaż czynniki zewnętrzne mogą przyczyniać się do wzrostu tej ilości. Wolne rodniki są wysoce reaktywnymi cząsteczkami, które uszkadzają Twoje komórki.

Twoje ciało ma wbudowane środki przeciwko wolnym rodnikom. Jednak połączenie kilku czynników: choroby, nie do końca idealnego środowiska i niezdrowych nawyków, może osłabić reakcję Twojego organizmu i spowodować, że liczba wolnych rodników wymknie się spod kontroli. Kiedy ich ilość stanie się tak duża, że organizm nie będzie sobie w stanie dłużej z nią radzić, pojawi się stres oksydacyjny. Stres oksydacyjny wiąże się z wieloma poważnymi schorzeniami, w tym z chorobą Alzheimera, rakiem i chorobami sercowo-naczyniowymi.

Otyłość może pogorszyć stres oksydacyjny. Wolne rodniki są produkowane w dużych ilościach w komórkach tłuszczowych. Oznacza to, że ​​osoby otyłe są bardziej narażone na rozwój dowolnej choroby związanej ze stresem oksydacyjnym niż ludzie o normalnej wadze. Badania na przestrzeni lat to potwierdzają – ustalono, że otyłość zwiększa ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.

Ocet jabłkowy przeciw wolnym rodnikom

Antyoksydanty są najlepszym sposobem przeciwdziałania wolnym rodnikom i łagodzenia skutków stresu oksydacyjnego. Te składniki odżywcze, często występujące w roślinach, przekształcają wolne rodniki w nieszkodliwe substancje, z których organizm może skorzystać lub wydalić. Podczas gdy naturalne przeciwutleniacze – te, które przyjmujesz z warzyw i owoców – są dobre dla Twojego organizmu, syntetyczne – takie jak te otrzymywane z suplementów – mogą być ryzykowne. Na przykład niektóre syntetyczne antyoksydanty są powiązane z rakiem.

Autorzy badania postanowili sprawdzić, czy dzienna dawka octu jabłkowego wpłynie na ryzyko chorób sercowo-naczyniowych u szczurów z otyłością wywołaną dietą wysokotłuszczową. Zauważyli, że podawanie octu jabłkowego obniżyło parametry, które wcześniej wskazywały na wysokie prawdopodobieństwo chorób sercowo-naczyniowych. Obejmowały one poziomy całkowitego cholesterolu i trójglicerydów.

Ponadto, ocet jabłkowy spowodował zmniejszenie uszkodzeń oksydacyjnych. Objawiało się to redukcją stężenia malonodialdehydu, chemicznego wskaźnika stresu oksydacyjnego. Stwierdzono również, że poziom antyoksydantów w ciałach zwierząt wzrósł, co wskazuje na potencjalne odwrócenie stresu oksydacyjnego.

Dzięki tym odkryciom naukowcy doszli do wniosku, że ocet jabłkowy może być skuteczną pomocą dla osób otyłych, które muszą obniżyć poziom stresu oksydacyjnego, łagodzić uszkodzenia oksydacyjne, a nawet zmniejszać ryzyko chorób serca.

Kilka faktów o occie jabłkowym

Oto kilka faktów, które musisz wiedzieć o occie jabłkowym:

  • Wykonany jest z jabłek i wody – wytwarzany jest przez kruszenie jabłek i poddawanie ich fermentacji w wodzie.
  • Ma długi okres przydatności do spożycia – podobnie jak inne rodzaje octu, ocet jabłkowy ma wyjątkowo długą datę ważności. Istnieje duża szansa, że nigdy się nie popsuje. Nawet jeśli zmienił kolor, nadal można go bezpiecznie używać.
  • Jest prawie bez kalorii – łyżka octu jabłkowego daje tylko trzy kalorie. Nie zawiera węglowodanów, białek, błonnika ani tłuszczu, dzięki czemu jest doskonałym i pozbawionym kalorii sposobem na dodanie smaku do żywności.
  • Może obniżyć skoki cukru we krwi – jedno z badań wykazało, że podczas spożywania złożonych węglowodanów, ocet jabłkowy może zmniejszyć skoki cukru we krwi o 20 procent w porównaniu do placebo.

 

Zdjęcie: Depositphotos

Podobne artykuły

komentarzy

  1. halina
    1 stycznia 2019 o 01:54 Odpowiedz

    kiedy i jak zazywac ocet jablkowy? czy soda wplywa korzystnie na likwidacje kwasu moczowego?

Napisz komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.