Jak pozostać zdrowym w czasie infekcji?

Jak pozostać zdrowym w czasie infekcji?

Artykuł partnera

Sezon wzmożonych infekcji i przeziębień trwa w najlepsze. Wielu z nas na co dzień ma do czynienia z osobami przechodzącymi różnego typu infekcje – o zarażenie nie jest trudno, wystarczy przejażdżka zatłoczonym autobusem lub wizyta w supermarkecie. By uchronić się przed zachorowaniem, nie trzeba rezygnować z normalnych aktywności, ale zadbać o własną odporność. Jak nie zachorować w sezonie nasilonych infekcji?

Aktywność na zdrowie

O tym, że regularna aktywność fizyczna podnosi komfort życia, nie trzeba raczej nikogo przekonywać, ale sport i ruch mają wpływ także na nasze zdrowie. Regularne spacery, ćwiczenia na siłowni, uczęszczanie na basen lub fitness to nie tylko kwestia utrzymywania prawidłowej wagi, ale też wsparcie dla kondycji całego organizmu, co przekłada się na jego odporność.

  • Ruch to zdrowie – ta powszechnie znana maksyma ma w sobie wiele prawdy. Dzięki regularnej aktywności fizycznej, wzmacniamy kondycję, ale też organizm, co przekłada się na wyższą odporność na kontuzje czy infekcje.
  • Sport i wysiłek fizyczny poprawiają krążenie, wpływają korzystnie na metabolizm, pomagają zrzucić nadprogramowe kilogramy i modelować sylwetkę. Częsta aktywność wpływa również na zahartowanie organizmu, a to wszystko razem przekłada się na lepszą odporność.

Treningi i ruch na świeżym powietrzu są zdrowe nie tylko latem, ale także zimą. Nie bez powodu tak wiele osób nie rezygnuje z biegania lub spacerów w okresie jesienno-zimowym. Chłód nie jest powodem, dla którego warto rezygnować ze sportu – wystarczy odpowiednio się ubrać i można kontynuować aktywność nawet podczas mrozów.

Kluczowa kwestia to dobry strój sportowy

Bieganie w okresie wiosenno-letnim jest wygodne i komfortowe, gdy do dyspozycji mamy odpowiednią odzież sportową, ale w razie jej braku, można poradzić sobie w zwyczajnej koszulce i spodniach dresowych. Zimą sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej – w zwykłych ubraniach będzie nam niewygodnie, zimno lub zbyt gorąco, bo zwykła odzież zimowa lub jesienna zupełnie nie sprawdzą się podczas wzmożonej aktywności fizycznej. Dlatego każdy, kto myśli o bieganiu, nordic walkingu lub innego typu aktywności na świeżym powietrzu przy niskich temperaturach, powinien zadbać o:

  • Odpowiednią bieliznę termoaktywną damską / męskąsprawdzi się nie tylko na zimowym spacerze lub podczas biegania, ale też w wielu innych sytuacjach. Jej zaletą jest regulacja temperatury ciała i zdolność do odprowadzania wilgoci na zewnątrz, co jest szczególnie ważne, gdy różnice między temperaturą ciała i powietrza są wysokie.
  • Dobre buty sportowe – to jedna z najważniejszych kwestii nie tylko zimą, ale o każdej porze roku. Buty powinny być przystosowane do praktykowanej aktywności sportowej (na przykład do biegania lub trekkingu). Zimą szczególnie ważna jest antypoślizgowa podeszwa z wyraźnym bieżnikiem oraz zabudowany fason.
  • Bluzy i kurtkite o sportowym przeznaczeniu są wykonane z nowoczesnych i funkcjonalnych tkanin. Nie są grube, ale dają poczucie ciepła, odprowadzają wilgoć na zewnątrz i są wygodne podczas aktywności fizycznej.
  • Rękawiczki, czapkę lub opaskę – przemarznięte uszy i dłonie to pierwszy krok do przeziębienia i infekcji. O ochronę głowy i dłoni przed zimnem należy dbać nie tylko w codziennych sytuacjach, ale również wtedy, gdy wybieramy się na spacer lub pobiegać.
  • Maskę antysmogowąjeśli mieszkamy na terenach zanieczyszczonych, gdzie stężenie pyłów często przekracza normy, maska jest wręcz wskazana i to na co dzień, a co dopiero wówczas, gdy idziemy na prozdrowotny spacer.

Nie tylko ruch na świeżym powietrzu wzmacnia i buduje odporność. Jeśli nie jesteśmy miłośnikami biegania, trekkingu lub długich spacerów na mrozie, warto zastanowić się nad innym rodzajem aktywności – na przykład zajęciami fitness lub pływaniem. Każdy rodzaj aktywności sportowej jest mile widziany u osoby, która chce prowadzić zdrowy tryb życia i dbać o swój organizm.

Odporność wspomaga także suplementacja i zdrowa dieta

Zaletą suplementów diety jest to, że uzupełniają niedobory witamin i mikroelementów, łatwo się wchłaniają i wzmacniają organizm. Można wręcz kupić produkty stworzone właśnie z myślą o wzmacnianiu odporności na infekcje sezonowe.

Odporność, zdrowie i dobrą kondycję można jednak zaprzepaścić niewłaściwą dietą. Jeśli królują w niej niezdrowe przekąski, węglowodany i przetworzone produkty, trudno mówić o szczególnej wartości odżywczej. Organizm najlepiej wzmacniać też od środka – żywiąc się racjonalnie, stosując dietę bogatą w warzywa, owoce i zdrowe tłuszcze. To najcenniejsze źródło witamin, kwasów tłuszczowych i mikroelementów i sprawdzona recepta na zdrowie.

Okres jesienno-zimowy to czas wzmożonych infekcji, wyziębienia organizmu i gorszego samopoczucia. Można sobie z tym poradzić na wiele sposobów, ale najskuteczniejsze bywają te, które są najprostsze – ruch, dieta i ewentualne suplementy. To zestaw, który korzystnie wpłynie na organizm, wzmocni go i da nam szansę na przetrwanie chłodnej aury bez kataru, bólu gardła i spadku formy.

Podobne artykuły

Napisz komentarz