Problemy z jelitami po antybiotykach? Jest na to sposób!

Problemy z jelitami po antybiotykach? Jest na to sposób!

Artykuł partnera

Antybiotyki to leki, których zadaniem jest niszczenie szkodliwych bakterii. Niestety są to bardzo silne specyfiki, które wpływają nie tylko na chorobotwórcze drobnoustroje, ale również na te pożyteczne. Zbyt długie przyjmowanie antybiotyków niszczy florę bakteryjną naszych jelit. Co zrobić, jeśli po kuracji lekami czujemy się źle? Jak poprawić działanie naszego układu pokarmowego?

Jak wygląda flora bakteryjna naszych jelit?

W przewodzie pokarmowym każdego człowieka znajduje się ponad 500 gatunków różnych bakterii. Niektóre z nich mamy już od urodzenia, inne nabywamy na wczesnych etapach życia lub zjadamy z codziennymi posiłkami. Najmniej bakterii znajduje się w żołądku, najwięcej w jelitach. Rolą pożytecznych drobnoustrojów jest synteza witamin (np. K lub z grupy B), fermentacja niestrawionych węglowodanów, wchłanianie elektrolitów oraz tworzenie krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które są głównym źródłem energii dla komórek jelita. Dobre bakterie wpływają również na naszą odporność oraz chronią przed namnażaniem się niektórych szkodliwych patogenów.

Równowagę w naszych jelitach bardzo łatwo zaburzyć. Nieodpowiednia dieta, stany zapalne jelit, problemy z perystaltyką oraz przyjmowanie niektórych leków wpływa negatywnie na florę bakteryjną naszych jelit. Antybiotyki to specyfiki, które są szczególnie niebezpieczne dla układu pokarmowego. Dlatego podczas przepisywania antybiotyków, lekarze zwykle zalecają, by zażywać probiotyki. Niestety w przypadku, gdy antybiotykoterapia trwa bardzo długo, a my nie stosowaliśmy żadnych leków osłonowych, nasz układ pokarmowy może być bardzo rozregulowany. Taki stan może utrzymywać się nawet kilka tygodni po zakończeniu kuracji.

Na ratunek jelitom! Jak odbudować florę bakteryjną?

Jeśli bardzo źle znieśliśmy terapię antybiotykami, to musimy jak najszybciej doprowadzić nasze jelita do dobrego stanu. Biegunki, niestrawność, wzdęcia oraz inne objawy ze strony układu pokarmowego to nic przyjemnego. Im szybciej rozpoczniemy proces naprawczy, tym lepiej. Odbudowywanie flory może trwać miesiącami, a jeśli dodamy do tego fakt, że antybiotyki często zażywamy kilka razy w roku, to naprawdę nie ma na co czekać.

Podstawą jest zmiana naszej diety. Starajmy się jeść regularnie 4-5 niewielkich posiłków, nie jedzmy nigdy w pośpiechu i unikajmy gotowych dań na wynos. Jedzenie najlepiej spożywać na ciepło. W czasie odbudowy flory bakteryjnej polecane jest jedzenie chudych mięs, ryb, kefirów, jogurtów, maślanki, kaszy jaglanej, kaszy gryczanej niepalonej oraz ryżu, stosowanie łagodnych przypraw i picie jak największej ilości wody. Zamiast smażyć na tłuszczu, lepiej postawić na gotowanie, duszenie i pieczenie. Jedzmy również dużo warzyw, owoców i domowych kiszonek.

Korzystnie na nasz układ pokarmowy podziała również domowy rosół, który jest bogatym źródłem cysteiny. Ten aminokwas działa przeciwzapalnie i likwiduje już istniejące stany zapalne w organizmie. W rosole znajdziemy również glutaminę, która działa naprawczo na nabłonek wyścielający jelita oraz żelatynę, która wspiera ich odnowę. Podczas regeneracji naszych jelit unikajmy natomiast słodyczy, które są idealną pożywką dla grzybów. W czasie, gdy układ pokarmowy jest osłabiony, łatwo może dojść do przerostu grzybów Candida albicans.

W tym trudnym czasie warto również wzmocnić swoją odporność. Sięgnijmy po produkty bogate w omega-3 (tłuste, morskie ryby, siemię lniane, tłoczony na zimno olej lniany) lub zacznijmy przyjmować suplementy z kwasami omega-3. Bardzo ważne jest również ograniczenie w naszym życiu stresu. Układ pokarmowy jest bardzo wrażliwy na napięcie nerwowe. Jeśli jesteśmy mocno zestresowani, żołądek zaczyna wydzielać zbyt dużo soku żołądkowego, błony śluzowe jelit stają się przepuszczalne, a nawet niektóre bakterie bytujące w jelicie grubym mogą się nadmiernie namnażać. Dlatego tak ważna jest umiejętność skutecznego relaksowania się i odpoczynku.

Probiotyki – dobre bakterie dla naszego brzucha

Podczas odbudowy flory bakteryjnej jelit bardzo ważne jest zażywanie odpowiednich probiotyków. Są to podawane doustnie wyselekcjonowane kultury bakteryjne – najczęściej bakterie kwasu mlekowego (z rodzaju Lactobacillus) lub drożdży (Saccharomyces boulardii). Ich zadaniem jest ochrona naszego jelita grubego przed przerostem bakterii gnilnych oraz drożdżakami z rodzaju Candida. Jeśli z powodu terapii antybiotykami równowaga w układzie pokarmowym zostanie naruszona, to probiotyki pomogą nam ją szybciej odzyskać.

Bakterie probiotyczne znajdziemy w suplementach diety oraz w naturalnych produktach. Jest ich dużo w jogurtach, kefirach, maślankach oraz w zsiadłym mleku. Inne produkty bogate w dobre bakterie to przede wszystkim kiszonki. Pamiętajmy, że nie każdy jogurt i nie każdy ogórek kiszony ma w sobie bakterie probiotyczne. Jogurty, które mają niejasno opisane szczepy lub mają poniżej 10 milionów bakterii w jednym mililitrze zjadanego jogurtu, nie wspomogą regeneracji naszych jelit. Podobnie w przypadku kiszonek, które nie zostały zrobione tradycyjnymi metodami. Ogórki kiszone, które zostały poddane nawet niewielkiej obróbce termicznej dla przedłużenia terminu ważności, nie mają już tych cennych bakterii.

Za to wybierając suplementy, zwróćmy przede wszystkim uwagę na, to jak zostały opisane na opakowaniu. Półki w aptekach uginają się pod ogromną ilością różnego rodzaju specyfików, które niestety nie są probiotykami. Jedynie suplementy zawierające od 3 do 20 miliardów bakterii oraz szczegółowo opisane pod względem nazwy, gatunku oraz szczepu pomogą naszym jelitom. Dodatkowo powinny być odporne na niskie pH żołądka, łatwo i szybko się namnażać oraz mieć pozytywny wpływ na cały nasz organizm. Niestety takich szczepów nie jest zbyt wiele. Jednym z polecanych szczepów jest Lactobacillus rhamnosus GG. Został wielokrotnie przebadany i jego korzystne działanie na układ pokarmowy człowieka zostało potwierdzone. Znajdziemy go np. w suplementach Dicoflor.

Szukasz sprawdzonych probiotyków, które pomogą Ci po terapii antybiotykami? Zobacz tu http://www.dicoflor.pl/.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Podobne artykuły

Napisz komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.