Krioterapia: czym jest i czy warto ją stosować?

Krioterapia: czym jest i czy warto ją stosować?

Czy zastosowanie temperatur poniżej 0°C może mieć pozytywny wpływ na regenerację mięśni i ogólne zdrowie?

Krioterapia miejscowa lub ogólna to forma zimnolecznictwa. Odbywa się w specjalnej kriokomorze, w której pacjent wystawiony jest na działanie bardzo niskich temperatur przez dwie do czterech minut. Te „pokoje zimna” są ściśle kontrolowane i znajduje się w nich ekstremalnie suche i zimne powietrze wytwarzane przez ciekły azot i/lub system chłodniczy.

Czym jest krioterapia?

Termin krioterapia oznacza miejscowe lub ogólne zastosowanie zimna w terapii. Jeśli kiedykolwiek przykładałeś sobie zimny okład na świeże stłuczenie bądź siniaka, można powiedzieć, że doświadczyłeś krioterapii w jej bardzo tradycyjnej formie. Współcześnie kriokomory używane są do zimnolecznictwa zamiast zimnych okładów czy lodowych kąpieli.

Krioterapia ogólna zapoczątkowana została w Japoni w latach 70-tych ubiegłego wieku jako naturalna forma terapii łagodzenia bólu związanego z reumatoidalnym zapaleniem stawów. Okazało się, że mroźne powietrze szybko redukuje ból i stan zapalny poprzez obniżanie zewnętrznej temperatury skóry, powodując napływ endorfin (naturalnie wytwarzanych przez organizm substancji przeciwbólowych). Tak odkryto, że krioterapia jest w stanie redukować ból związany ze stanami zapalnymi.

Wiele osób (szczególnie sportowców) bardzo sobie chwali efektywność krioterapii i docenia jej właściwości łagodzące ból i leczące kontuzje.

Mroźne temperatury uśmierzają ból zwężając naczynia krwionośne, co spowalnia przepływ krwi w ciele. Kiedy krążenie jest spowolnione, zwężenie tętnic i żył redukuje odpowiedź zapalną organizmu, tym samym łagodząc opuchliznę i ból.

Przygoda z kriokomorą

Spędzanie wolnego czasu nago w lodowatym pokoju może nie brzmieć zbyt zachęcająco. Można jednak założyć rękawiczki, opaskę na głowę, maskę na twarz i buty, aby było choć trochę cieplej. Poza tym, ma się na sobie tylko minimalny strój, aby jak największa powierzchnia skóry była wystawiona na zimno. Duża uwagę przykłada się do sprawdzenia czy wszystkie części ciała i ubioru są suche, aby uniknąć uszkodzeń zamarzaniem wilgoci.

Silne uczucie zimna od stóp do głowy jest sygnałem, że wydzieliły się łagodzące ból endorfiny – wtedy naprawiają się tkanki, odchodzi ból, komórki się odmładzają i zaczyna się proces leczenia. I chociaż opis pobytu w kriokomorze może wydawać się lekko przerażający, nie ma badań, które odnotowałyby skutki uboczne tej terapii.

Kto może skorzystać z kriokomory?

Jak już wspomniałam wyżej, krioterapia to dobra forma redukowania bólu, leczenia kontuzji i skracania czasu rekonwalescencji sportowców.

Ta forma terapii jest już uznana w świecie sportu, zaczyna być także stosowana w szerokiej gamie schorzeń medycznych, takich jak stwardnienie rozsiane i fibromialgia, a także jest nadal stosowana wedle swojego pierwotnego przeznaczenia – w reumatoidalnym zapaleniu stawów.

Według niektórych badań, krioterapia całego ciała zwiększa wydolność antyoksydantów i reaktywację przywspółczulną (stan, w którym ciało się naprawia i regeneruje).

Inne zastosowania krioterapii

Również przemysł kosmetyczny zaczyna interesować się krioterapią w celu polepszenia wyglądu skóry. Wynika to z faktu, że niskie temperatury poprawiają krążenie krwi, co może pomóc skó®ze wyglądać pełniej, młodziej i sprężyście.

Inni twierdzą, że do korzyści w krioterapii wliczają się również: utrata wagi, właściwości przeciwstarzeniowe i detoksykacja. Jednak żadne z tych nie znalazło jeszcze potwierdzenia w badaniach naukowych.

Kriokomory vs. Kąpiele morsów

Kriokomory nie wykluczają leczniczego działania tradycyjnych metod leczenia zimnem, takich jak kąpiele w lodowatej wodzie. W jednym badaniu wzięto pod uwagę 10 kontrolowanych prób i porównano krioterapię całego ciała z bardziej tradycyjnymi metodami. Wyciągnięto wniosek, że kriokomory były porównywalnie skuteczne jak metody tradycyjne. Jednak, jedną z zalet krioterapii ogólnej jest krótki czas trwania procesu i szybkie dochodzenie do siebie (kilka minut) w przeciwieństwie do lodowatych kąpieli, które pozostawiają mięśnie i tkanki wychłodzone przez dłuższy okres czasu.

Niezależnie od wyników badań – najważniejsze są indywidualne preferencje. Regeneracja mięśni jest różna u każdej osoby, więc najlepiej jest stosować to, co działa na Ciebie najkorzystniej w danej sytuacji.

 

Źródło: https://blog.paleohacks.com/cryotherapy/

Podobne artykuły

Napisz komentarz