Odwodnienie: objawy, jak zapobiegać, ile wody pić

Odwodnienie: objawy, jak zapobiegać, ile wody pić

Woda to uniwersalny rozpuszczalnik. Rozprowadza składniki odżywcze i hormony w ciele. Co by się stało, gdybyśmy przestali ją pić?

Woda to najbardziej niedoceniany składnik zdrowego życia. Może więcej z nas piłoby odpowiednią ilość wody, gdybyśmy rozumieli jak jest ważna. Działa znacznie więcej, niż tylko utrzymując nawodnienie ciała – jest kluczowa dla każdej funkcji fizjologicznej w organizmie.

Rekomendowanym jest, aby pić 8 szklanek wody dziennie, ale większość z nas nie osiąga tej liczby. Niedostarczanie sobie wystarczającej ilości wody może spowodować nie tylko odwodnienie; może to prowadzić do uszczerbków na zdrowiu.

Jeśli się nad tym zastanowić, istnieje jakaś przyczyna tego, że możemy przeżyć tygodnie, a nawet miesiące bez jedzenia, natomiast bez wody organizm umiera w ciągu 5-7 dni.

Może to wynikać z faktu, że woda (H2O) to najobficiej występująca w ciele molekuła, stanowiąca nawet 65% ciała dorosłego człowieka. To baza dla płynów ciała; dostarcza składniki odżywcze i hormony do wszelkich zakątków ciała, reguluje temperaturę ciała, łagodzi bóle stawów i zapewnia nawilżenie tkanek, organów i oczu.

Co dzieje się z organizmem, gdy nie ma wystarczającej ilości wody?

Kiedy nie pijemy wody, zaczynamy odczuwać oczywiste sygnały odwodnienia: suche usta, ciemny mocz o intensywnym zapachu i sucha skóra. W taki sposób organizm próbuje zaoszczędzić płyny i przetrwać. Te symptomy nie są groźne, ale dają nam sygnał, że poziom nawodnienia nie jest optymalny. Niedługo potem, zaczniemy odczuwać niski poziom energii, a nawet problemy trawienne.

Jeśli sprawy pójdą za daleko, po dobie lub dwóch zupełnie bez płynów, przestaniemy oddawać mocz, będziemy mieć problemy z przełykaniem, mogą też wystąpić skurcze mięśni i mdłości. Jeśli w ciągu danego dnia nie dostarczysz sobie odpowiedniej ilości płynów, istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia problemów z trawieniem i związanym z nimi zamgleniem umysłu, a także problemów ze skórą. Organizm skoncentruje się na kluczowych organach, aby przetrwać.

Powyższe przykłady to już ekstremum, ponieważ nie ma chyba osoby, która świadomie przez 2 doby nie przyjmowałaby zupełnie żadnych płynów. Jednak picie niewystarczającej ilości wody jest bardzo powszechne. Skutki nie będą aż tak spektakularne, jednak nie oznacza to, że można je lekceważyć. Właściwe nawodnienie organizmu jest niezbędne dla zachodzących w ciele procesów, dlatego wszelkie symptomy świadczące o niedostatecznym nawodnieniu powinny wzbudzić naszą czujność i sprawić, że pokierujemy swoje kroki w stronę butelki z wodą.

Co jeszcze dzieje się, jeśli nie nawadniamy się właściwie?

  1. Spierzchnięta, sucha skóra: odwodnienie negatywnie wpływa na skórę, czyniąc ją sucha i szorstką. Skóra potrzebuje wody, aby utrzymać nawilżenie. Bez odpowiedniej ilości wody, sucha skóra może się nawarstwiać, prowadząc do zwiększenia ilości martwych komórek skóry na powierzchni. Ta akumulacja blokuje pory, wskutek czego mogą pojawiać się wypryski. Skóra posiada także gruczoły łojowe, które utrzymują ją miękką i nawilżoną. Jeśli skóra staje się ducha, gruczoły łojowe mogą produkować nadmiar sebum, aby zrównoważyć suchość. Jeśli jednak nadmiar sebum połączy się z obumarłymi komórkami skóry, spowoduje to dalsze blokowanie porów i kolejne wypryski.
  2. Podrażnione oparzenia słoneczne: oparzenia słoneczne mogą odwonić ciało i zwiększyć ból. Właściwe nawodnienie uspakaja oparzenia słoneczne i odświeża energię zmęczonego ciała; woda reguluje także temperaturę ciała i chłodzi je w razie przegrzania.
  3. Wory i cienie pod oczami: obszar pod oczami jest bardzo podatny na odwodnienie. Odwodnienie osłabia delikatną skórę pod oczami, wzmagając skłonność do ciemnych obwódek. Kiedy jesteśmy odwodnieni, ciało ma tendencje do zatrzymywania wody, co może objawiać się opuchlizną i przebarwieniami pod oczami. Picie dużych ilości wody może szybko poprawić wygląd skóry pod oczami.
  4. Suchy, czerwony nos: zaczerwienie wokół nosa nie jest czymś, czym należy się szczególnie martwić; mówiąc ogólnie, może samo zniknąć dzięki małym zmianom. W niektórych przypadkach, u podłoża może leżeć odwodnienie. Wrażliwa skóra nosa może stać się sucha i pękać, jeśli nie jesteśmy odpowiednio nawodnieni. Często też może wystąpić zaczerwienie całej twarzy oraz suchość.
  5. Kac: odwodnienie i kac mają wiele wspólnych symptomów, takich jak ból głowy, mdłości i zmęczenie, które są zazwyczaj skutkiem wyczerpania zapasów minerałów i elektrolitów. Ponieważ alkohol odwadnia, jego spożywanie kiedy już jesteśmy odwodnieni naraża nas na wystąpienie bardzo nieprzyjemnego kaca. Jeśli więc wybierasz się na zakrapianą imprezę, należy pamiętać o piciu wody pomiędzy drinkami.

Co ma miejsce, kiedy jesteśmy odpowiednio nawodnieni?

Kiedy zapewniamy ciału optymalną ilość wody, odwdzięcza się ono lepszym zdrowiem i wyglądem: Niektóre specyficzne oznaki to:

  1. Zdrowa skóra głowy
  2. Mocne włosy i paznokcie
  3. Podkręcony metabolizm
  4. Zdrowsza skóra
  5. Zwiększona czujność, wyostrzony umysł

Jaka woda najlepsza?

Nie wszystkie źródła wody są czyste. Woda z kranu może np. zawierać szkodliwe metale ciężkie i zanieczyszczenia. Zdrowa woda zawiera naturalne minerały i wolna jest od szkodliwych mikroorganizmów i zanieczyszczeń.

Najlepiej byłoby wybierać wodę ze sprawdzonych źródeł, pakowaną w szklane butelki. Można też zakupić wysokiej jakości filtr do wody. Jeśli nie mamy takiej możliwości i kupujemy zwykłą wodę w plastikowych butelkach, zwracajmy chociaż uwagę na zawartość minerałów – wybierajmy te średnio- i wysokozmineralizoane.

Ile pić?

Jeśli nie spożywasz przetworzonych produktów, a w Twojej diecie królują owoce i warzywa – jest to bardzo pomocne i znacznie niweluje ryzyko odwodnienia, wtedy nie jest konieczne aż tak skrupulatnie liczyć szklanki wypijanej wody.

Rekomendowana ilość dla przeciętnej osoby to ok. 8 szklanek dziennie. Ta liczba może się różnić ze względu na wiek, wzrost, wagę, aktywność fizyczną i wiele innych czynników. Jeśli np. stanowczo odbiegasz wzrostem lub aktywnością fizyczną od przeciętnej osoby, warto zwiększyć tą ilość o kilka dodatkowych szklanek.

 

Źródło: https://blog.paleohacks.com/symptoms-of-dehydration/

Podobne artykuły

Odpowiedz