Jak brak snu wpływa na każdą część Twojego ciała?

Jak brak snu wpływa na każdą część Twojego ciała?

Brak snu nie tylko sprawia, że ​​jesteś rano zrzędliwy, ale w dłuższej perspektywie może również wpływać na Twoje zdrowie. Regularne wysypianie się jest ważne dla dobrego funkcjonowania organizmu.

Wiele Polaków ma problemy ze snem. Poza uczuciem niewyspania, brakiem koncentracji, drażliwością i workami pod oczami, ma to również wpływ na ogólne zdrowie organizmu. Należy pamiętać, że nie chodzi tylko o to, żeby spać 8 godzin. Oprócz długości, niezmiernie ważna jest także jakość snu. Po dobrze przespanej nocy powinniśmy czuć się wypoczęci i gotowi na rozpoczynający się dzień.

A oto jak brak snu wpływa na ogólny stan zdrowia:

  • Brak snu szkodzi sercu – ludzie, którzy stale się nie wysypiają, są bardziej podatni na choroby serca, niezależnie od ich wieku, wagi, palenia czy poziomu aktywności fizycznej. Co więcej, ludzie, którzy śpią mniej niż sześć godzin każdej nocy, są dwukrotnie bardziej narażeni na udar lub zawał serca niż osoby, które śpią sześć godzin lub dłużej, tak wynika z badań.
  • Brak snu powoduje problemy z pamięcią i mózgiem – ludzie, którzy regularnie dostarczają sobie wystarczającą ilość snu, mają większą szansę zachować pamięć nawet w starszym wieku. W przeciwieństwie do tych, którzy nie sypiają zbyt dobrze – ci wydają się być zapominalscy. Badania wykazały, że szczególny rodzaj fal mózgowych, który występuje głównie podczas najgłębszej fazy snu, jest odpowiedzialny za konsolidację pamięci. Ponadto, brak snu może również odgrywać rolę w depresji. Problemy ze snem, takie jak bezsenność i depresja, wzajemnie się napędzają. Bezsenność może pogarszać objawy depresji, podczas gdy depresja może utrudniać zasypianie.
  • Brak snu skutkuje złym stanem skóry – czy zauważyłeś, że po nieprzespanej nocy masz opuchnięte oczy lub zażółconą skórę? A co z tymi pryszczami, które nagle wychodzą następnego ranka? To tylko niektóre z krótkoterminowych negatywnych skutków braku wystarczającej ilości snu. Ciągły brak snu powoduje jeszcze więcej szkód. Może prowadzić do utraty blasku skóry i zmarszczek. Występują one, ponieważ organizm uwalnia hormon stresu zwany kortyzolem, gdy nie ma wystarczająco dużo snu. Zbyt duża produkcja tego hormonu stresu może spowodować uszkodzenie elastyczności skóry.
  • Brak snu może powodować otyłość – brak snu zwiększa głód i apetyt oraz potencjalnie prowadzi do otyłości. Na podstawie badań, okazało się, że ludzie, którzy śpią mniej niż sześć godzin dziennie, byli o prawie 30 procent bardziej narażeni na otyłość w porównaniu do tych, którzy śpią od siedmiu do dziewięciu godzin. Brak snu sprawia, że ​​jesteś zmęczony, a także odczuwasz większy głód. Co gorsza, sprawia, że ​​pragniesz niezdrowej żywności, przez którą przybierasz na wadze, takiej jak wysokotłuszczowe i wysokowęglowodanowe przekąski.

Zdarzają się chwile, kiedy trudno jest zasnąć.

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci lepiej i dłużej spać:

  • Używaj przygaszonego/nastrojowego światła – Unikaj światła głównego, szczególnie o niebieskim zabarwieniu, włączonego w nocy lub przez cały wieczór. Światło daje znak mózgowi, że jest jeszcze dzień i zatrzymuje uwalnianie substancji chemicznych niezbędnych do snu, takich jak melatonina.
  • Unikaj używania telefonu przed snem – Badania wykazały, że oglądanie telewizji lub korzystanie z tabletu lub smartfona może utrudniać zasypianie.
  • Powstrzymaj się od picia kawy – Picie kawy, nawet jeśli nie pijesz jej tuż przed snem, może nadal wpływać na jego jakość. Kofeina zmienia poziom melatoniny w mózgu, co utrudnia zasypianie i sprawia, że ​​śpisz mniej.
  • Przestań pić alkohol – Picie alkoholu ma zły wpływ na Twój sen, szczególnie jeśli cierpisz na bezsenność, wynika z przeglądu National Health Institute. Dotyczy to nawet osób pijących niewiele. Więcej czasu zajmuje im zaśnięcie, śpią gorzej i krócej niż ci, którzy nie piją alkoholu. Alkohol zwiększa również ryzyko problemów ze snem, takich jak bezdech.

 

Zdjęcie: Depositphotos

Podobne artykuły

  1. Elzbietawawa
    7 października 2018 o 14:51 Odpowiedz

    Tu głównie chyba chodzi o że jak ktoś przez długi czas źle sypia niż takie jednorazowe epizody z niewyspaniem. Co do kawy to popieram, jak przestałam ją pić z rana to naprawdę lepiej mi się spało.

  2. Kinga
    13 listopada 2018 o 16:47 Odpowiedz

    Bardzo dobre rady!

  3. Joanna
    3 grudnia 2018 o 08:54 Odpowiedz

    Ciekawy wpis, wiadomo że człowiek powinien się wysypiać aby normalnie funkcjonować 🙂

Napisz komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

close

Jak Skutecznie Poprawić Jakość Snu?

Zapisz się do bezpłatnego newslettera, dzięki czemu:

  • check
    Poznasz czynniki, które wpływają na pogorszenie jakości snu
  • check
    Dowiesz się co zrobić by szybko zasypiać oraz dobrze się wysypiać
  • check
    Otrzymasz zupełnie ZA DARMO ten eBook: 5 prostych sposobów na lepszy sen!

Zapisując się do newslettera będziesz otrzymywał także bieżące informacje o naszych webinarach, bezpłatnej internetowej konferencji Rewolucja Zdrowia, informacje o produktach z naszego sklepu. Zapoznaj się z polityką prywatności jaką stosujemy w tym względzie.