Naturalne sposoby na zmniejszenie przewlekłego stanu zapalnego

Naturalne sposoby na zmniejszenie przewlekłego stanu zapalnego

Kiedy zacznie się łączyć fakty dotyczące diety i stylu życia z przewlekłym stanem zapalnym i chorobą, to najwyższy czas, by poważnie zastanowić się nad źródłem tych problemów. Dlaczego? Ponieważ nasze codzienne wybory mogą być przyczyną przewlekłych stanów zapalnych.

Warto przejrzeć całe swoje otoczenie, od wózka na zakupy po kosmetyczkę do makijażu, aby wspomóc swój układ odpornościowy. Porzucenie stresującego życia, pełnego fast foodów i toksyn na rzecz bardziej zbalansowanego, pełnego pokarmu roślinnego, wewnętrznego rozwoju i świadomego życia wiąże się z wieloma korzyściami – jedną z nich jest uzdrawianie ciała i zmniejszenie stanów zapalnych.

Czym jest stan zapalny?

Ostry stan zapalny jest naturalną i przydatną reakcją organizmu na uszkodzenia tkanki. Kiedy spadniesz z roweru, skaleczenie pęcznieje, czerwienieje i pojawia się odczuwalny… stan zapalny! Wszystkie te symptomy oznaczają, że układ odpornościowy jest zajęty pracą, wysyłając białe krwinki w miejsce uszkodzenia, aby naprawić tkankę. W tej sytuacji stan zapalny jest naszym przyjacielem – nie moglibyśmy bez niego żyć.

Przewlekły stan zapalny to mylna i szkodliwa reakcja organizmu na napotkane środowiskowe, fizyczne i umysłowe stresory. Wynika m.in. ze złej diety, toksycznych chemikaliów i stresu. Przewlekły stan zapalny to ogromny problem zdrowotny.

Niektóre przyczyny przewlekłego stanu zapalnego

To co jesz, pijesz, a nawet myślisz (!), toksyny środowiskowe, palenie papierosów, spożywanie alkoholu, a także kanapowy styl życia mogą doprowadzić do ognistej kaskady stanu zapalnego w Twoim ciele. Kiedy stany zapalne wymkną się spod kontroli, układ odpornościowy staje się tak przytłoczony i zdezorientowany, że dosłownie nie rozpoznaje różnicy między okupantem a Tobą. W rezultacie  układ immunologiczny staje się nadaktywny oraz atakuje własne tkanki, niszcząc zdrowe komórki, narządy i wszystko inne. Przewlekłe stany zapalne są wyzwalane przez wiele czynników, części z nich można uniknąć, część należy wyleczyć. Spójrz na tę listę. Coś brzmi znajomo?

  • Kiepskie wybory żywieniowe: przetworzona żywność, zbyt wiele produktów pochodzenia zwierzęcego (najgorsze są te nafaszerowane antybiotykami i sterydami), napoje słodzone, tłuszcze trans oraz nadmiar alkoholu
  • Problemy z jelitami (np. nieszczelne jelito)
  • Nadwrażliwości pokarmowe
  • Przewlekłe infekcje (bakterie, wirusy, drożdże, pasożyty)
  • Stres i wyczerpanie
  • Siedzący tryb życia

Rezultaty przewlekłego zapalenia

Z biegiem czasu przewlekłe stany zapalne nadwyrężają układ odpornościowy, prowadząc do chronicznych chorób i innych problemów zdrowotnych, w tym raka, astmy, chorób autoimmunologicznych, alergii, zespołu jelita drażliwego, zapalenia stawów, osteoporozy, a nawet mogą dodawać Ci lat z wyglądu. Niestety te dolegliwości często są leczone tylko za pomocą leków lub operacji, które mogą zapewnić chwilową ulgę w objawach, ale nie leczą źródła problemu. Ponadto te leki (i ich działania niepożądane) czasami tylko przyczyniają się do dalszych problemów zdrowotnych.

Skup się na zdrowiu jelit

Około 60-70 procent twojego układu odpornościowego jest w swoich jelitach, więc nie ma wątpliwości, że byłoby to świetne miejsce aby redukować przewlekły stan zapalny. A jeśli twoje jelita są w złym stanie, możesz sobie tylko wyobrazić, jak poważne kłopoty ma twój układ odpornościowy. Świetnym sposobem na początek jest codzienny probiotyk (wystarczy upewnić się, że jest on wysokiej jakości).

Zidentyfikuj i zajmij się nietolerancjami pokarmowymi oraz przewlekłymi (lub ukrytymi) infekcjami

Bitwa może być z góry przegrana, jeśli zignorujesz potencjalne nietolerancje i/lub infekcje. Jeśli Twoje ciało z trudem radzi sobie z codziennymi wyzwaniami, możesz być pewien, że regularnie podsycasz ognisko zapalenia. Gluten, soja, nabiał, jaja i drożdże są częstymi problematycznymi pokarmami. Te nietolerancje można zidentyfikować za pomocą badań krwi. Jeśli nie chcesz wydawać pieniędzy na testy nietolerancji pokarmowych zostań detektywem swoich objawów. Tylko Ty możesz określić, jak się czujesz po posiłku (ale uwaga: nietolerancje mogą objawiać się nawet do 72h po spożyciu nietolerowanego pokarmu). W tym przypadku przydatna jest dieta eliminacyjna. Postępując zgodnie z podejściem eliminacyjnym, usuń wszystkie popularne alergeny z diety (na okres minimum miesiąca i obserwuj czy jakieś objawy uległy poprawie. Jeśli tak, już masz pewność, że jeden z odstawionych składników jest problematyczny, teraz pozostaje odkryć który. Powoli zacznij ponownie wprowadzać wyeliminowane produkty do diety, jeden po drugim, każdy przez okres minimum dwóch tygodni. Ten, który z powrotem nasili objawy powinien zniknąć z Twojej diety na dłużej, a być może na zawsze. Jeśli po odstawieniu kilku produktów nie zauważysz poprawy, być może wyeliminowałeś nie te produkty co trzeba. Wtedy należy powtórzyć eksperyment z innymi pokarmami.

Inną możliwością wartą zbadania są przewlekłe infekcje (bakterie, wirusy, drożdże, pasożyty). Masz kilka opcji do przetestowania – wykonaj badania krwi i/lub kału. Może nie brzmi to zachęcająco, ale ta wiedza to siła, więc bądź odważny i poproś swojego lekarza o skierowania na badania lub wykonaj je we własnym zakresie. Ta analiza pozwoli zidentyfikować pasożyty, nieprawidłowe bakterie, drożdże i inne problemy żołądkowo-jelitowe, które pomogą Ci stworzyć plan działania ukierunkowany na infekcję, najlepiej przy pomocy zielarza lub naturopaty. Możesz również zbadać się pod kątem zespołu nieszczelnego jelita, który może powodować uszkodzenie śluzówki przewodu pokarmowego. Kiedy tak się stanie, bakterie, niestrawione resztki pokarmów i inne toksyny mogą dosłownie “przeciekać” do krwioobiegu, wywołując reakcję autoimmunologiczną i wiele nieprzyjemnych objawów zapalnych. Aby to zrobić wystarczy wykonać test absorpcji cukrów (TAC), który polega na wprowadzeniu do przewodu pokarmowego mannitolu i laktulozy, następnie oznaczeniu ich stężeń w porcji moczu zebranej w ciągu 5 godzin i obliczeniu wskaźnika przepuszczalności jelitowej (stosunek stężeń laktuloza/mannitol).

Odpręż się i więcej odpoczywaj

Twoje ciało ciężko pracuje, naprawiając i odnawiając komórki podczas snu. Większość specjalistów zdrowia zaleca od siedmiu do ośmiu godzin snu w nocy. Wszelkie oszczędności w dziale ”drzemka” bardzo negatywnie wpływają na układ odpornościowy, co oznacza, że ​​musi on wrzucić wyższy bieg, aby utrzymać się w dobrej kondycji. Stres idzie w parze z brakiem snu i długą listą wyzwań dnia codziennego. Niestety, kiedy jesteś zestresowany przez cały czas, produkujesz także więcej hormonu zwanego kortyzolem – sprzymierzeńca stanów zapalnych. Oczywiste jest, że można łatwo zmniejszyć przewlekły stan zapalny poprzez skupienie się na redukcji stresu, czy zwiększeniu ilość snu, jogi, medytacji, długich spacerów, mniejszej ilość technologii lub wykorzystanie bardzo potrzebnego urlopu.
Ogranicz toksyny w produktach żywnościowych, w domowych środkach czystości i higieny osobistej

System alarmowy Twojego ciała uruchamia się, gdy wchłaniasz toksyczne chemikalia i pestycydy przez przewód pokarmowy oraz skórę. Zmniejsz swoje narażenie, jedząc żywność ekologiczną, gdy tylko jest to możliwe oraz wybierając nietoksyczne środki higieny osobistej i środki czystości.

Istnieje wiele innych sposobów na zmniejszenie przewlekłego zapalenia, ale te sugestie są doskonałym punktem wyjścia.

Twoja kolej:  Czy uważasz, że to podejście jest pomocne życiu? Co u Ciebie okazało się najskuteczniejsze w zmniejszaniu stanu zapalnego?

 

Podobne artykuły

Napisz komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.