Jak schudnąć, kiedy masz problemy z tarczycą

Jak schudnąć, kiedy masz problemy z tarczycą

Jeśli zmagasz się z niedoczynnością tarczycy lub Hashimoto, próby schudnięcia wydają się być syzyfową pracą. Starasz się dobrze jeść i bierzesz leki na tarczycę. Masz jednak wrażenie, że nic nie pomaga. Co więc jednak może pomóc?

Powszechnie wiadomo, że tarczyca reguluje metabolizm. Kiedy tarczyca ma problemy, przekłada się to na obwód talii. Co jednak, jeśli bierzesz leki, a wyniki tarczycy mieszczą się w normie, a Ty nadal nie możesz zrzucić wagi? Co wtedy?

Jest kilka czynników, które należy rozważyć.

Stan zapalny

Przyglądając się powodom dlaczego tarczyca ma problem, na pierwszym miejscu można często wskazać stany zapalne. Nawet jeśli tarczyca została zbalansowana lekami, ciało, w którym toczą się stany zapalne, będzie miało problem z pozbyciem się naddatkowych kilogramów.

Radzenie sobie z niedoczynnością tarczycy polega na czymś więcej niż tylko branie leków, aby poprawie uległy parametry krwi. Rzecz ma się w prowadzeniu przeciwzapalnego stylu życia, który uwzględnia dietę obfitującą w warzywa i czynniki trybu życia, które wspierają ogólne dobre samopoczucie (takie jak odpowiednia ilość snu, umiarkowane ćwiczenia fizyczne i dobre nawodnienie).

Joga, akupunktura i medytacja – to tylko niektóre ze sposobów na aktywne wspieranie redukcji stanów zapalnych.

Właściwe badania tarczycy

Możliwe, że stan Twojej tarczycy jest monitorowany tylko na podstawie TSH. Jeśli tak, jest szansa, że Twoje poziomy T3 i T4 są poza normą, nawet jeśli TSH wygląda w porządku. I to mogą być winowajcy, uniemożliwiający zrzucenie wagi. Aby naprawdę sprawdzić pracę tarczycy, należy zbadać wolne T3 i T4. Tak naprawdę, TSH jest mniej istotnym parametrem niż T3 i T4, ponieważ w rzeczywistości jest to hormon przysadki mózgowej.

Co więcej, osoby, które przyjmują leki na tarczyce często mają bardzo niski poziom TSH. Wtedy przysadka mózgowa nie musi stymulować tarczycy do pracy, ze względu na obecność wystarczającej ilości hormonów tarczycy. W tym wypadku, jedynym prawdziwym barometrem stanu tarczycy jest sprawdzenie ile wolnych hormonów tarczycy jest w organizmie.

Błędy z metabolizmem

Problemy z tarczycą mogą spowolnić metabolizm. Aby go przyspieszyć, ludzie często częściej i bardziej intensywnie ćwiczą. To wielki błąd. Łagodne ćwiczenia, wykonywane regularnie mogą pomóc w zmniejszaniu stanów zapalnych, co korzystnie wpłynie na proces chudnięcia i będzie działać wspierająco na tarczycę.

Tarczyca i glukoza we krwi

Kiedy tarczyca jest rozchwiana, wiele innych rzeczy w ciele może również zostać wytrąconych z równowagi. Kiedy poziom cukru we krwi jest wysoki, może to pobudzać układ immunologiczny do atakowania tarczycy, szczególnie w przypadku chorób autoimmunologicznych lub procesów zapalnych. Natomiast zbyt niski poziom cukru (nazywany hipoglikemią) może stymulować odpowiedź stresową kortyzolu.

Kiedy poziom cukru we krwi spadnie poniżej normy, ciało zaczyna myśleć, że nadciąga kryzys. Wydziela dodatkową glukozę dla mózgu i ogranicza proces trawienia. Kiedy ten stan ciągle się powtarza, poziom kortyzolu pozostaje wysoki. I poziom stresu rośnie. Kiedy ciało jest w takim stanie chaosu (niezależnie od tego jak dobrze jesz i jak regularnie bierzesz leki na tarczycę), tarczyca pozostanie w stanie huśtawki.

Kiedy osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy próbują zrzucić zbędne kilogramy poprzez restrykcje kalorii – zazwyczaj do poziomu, który nie podtrzyma właściwego wytwarzania hormonów – ciało nie odpowiada gubieniem wagi. Raczej wierzy w to, że głoduje i przechodzi w tryb gromadzenia tłuszczu. Tarczyca potrzebuje zrównoważonego poziomu glukozy we krwi i węglowodanów do produkcji hormonów. Pierwszą rzeczą, o jaką należy zadbać w czasie restrykcji kalorycznych są regularne posiłki i węglowodany.

Tarczyca i nawodnienie

Ciągle trwa debata jaka ilość wody faktycznie jest potrzebna dla optymalnego zdrowia. Krótka odpowiedź jest taka, że to zależy od jednostki. Zapotrzebowanie na wodę zmienia się zależnie od pory roku, poziomu aktywności fizycznej, diety i kondycji zdrowotnej.

Ludzie często są odwodnienie, nawet jeśli nie sądzą, że tak jest (szczególnie osoby, które mają zaburzenia hormonalne lub problemy z tarczycą).

Jeśli przez długi czas będziemy permanentnie odwodnienie, sygnały pragnienia nie reprezentują precyzyjnie ile wody tak naprawdę potrzebujemy, aby być nawodnionymi na optymalnym poziomie. 1,5l wody to może być dla niektórych za dużo, dla innych za mało. Jest to jednak dobry punkt wyjścia, aby pomóc określić Twoje indywidualne zapotrzebowanie na wodę.

Odpowiednie nawodnienie nie tylko wpływa na zdrowie hormonów, lecz także na chudnięcie, zdrowie skóry, poziom energii i detoksykację (ponieważ toksyny częściowo są wypłukiwanie z ciała poprzez nerki i pęcherz, a także jelita).

Zdrowie tarczycy, bezsenność i zdrowe nawyki snu

Tarczyca to niewielki gruczoł, ale może w duży sposób zaburzać sen. Bezsenność to częsta tendencja osób, które mają problemy z tarczycą. Zmęczenie również często się wkrada, szczególnie ten typ zmęczenia, które jednocześnie nie pozwala zasnąć.

Osoby cierpiące na problemy z tarczycą mogą porzucić normalne nawyki spania, ponieważ nie od razu dobrze zasypiają. Takie podejście może prowadzić do dalszych zaburzeń snu i powodować jeszcze większe osłabienie i rozchwianie organizmu.

Nawet jeśli sen nie przychodzi w sposób naturalny, nie ma powodu, żeby przestać się kłaść o zwyczajnej porze. Pomóż „wytrenować” mózg tworząc higienę snu. Nie używaj urządzeń elektronicznych w łóżku i utrzymuj sypialnię w lekkim półmroku, chłodzie i atmosferze relaksu. Nawet jeśli idziesz do łóżka i nie możesz zasnąć, możesz trenować swoje ciało, aby zapadało w stan relaksu, który może być bardzo korzystny kiedy zmagasz się ze stresem i napięciem.

Czasem magnez może być korzystnym suplementem. Przyjmowany przed pójściem spać, może wspierać relaksację mięśni. Brak równowagi w pracy tarczycy może również prowadzić do niedoboru magnezu, więc uzupełnienie go suplementem może wspomóc pracę tarczycy i zmniejszyć markery stanu zapalnego. Magnez jest także pomocny w regulowaniu poziomu glukozy we krwi i zarządzaniu stresem.

Konkluzja

Próby schudnięcia, kiedy zmagamy się z tarczycą, mogą wydawać się niemożliwe. Jeśli jednak spojrzysz na problem z perspektywy całego ciała, możesz zauważyć, że są na to sposoby:

  • Zredukuj stany zapalne zdrową dietą i stylem życia
  • Wspieraj zapotrzebowanie na składniki odżywcze
  • Pozostań nawodniony
  • Upewnij się, że Twój styl życia prawidłowo wpływa na hormony tarczycy – sprawdzając parametry T3 i T4 podczas badań krwi

 

Źródło: https://blog.paleohacks.com/lose-weight-thyroid-is-messed-up/

Podobne artykuły

Napisz komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.