Nie wiesz skąd brak energii i sił? Sprawdź nadnercza!

Nie wiesz skąd brak energii i sił? Sprawdź nadnercza!

Kiedy poziom kortyzolu szybuje zbyt wysoko, zmierzasz prosto do wypalenia nadnerczy. Dowiedz się, kiedy dochodzi do wypalenia tego ważnego gruczołu i co z tym zrobić.

Hormony są niezbędne dla Twojego zasobu energii. Kiedy hormony nie są w równowadze, zdrowie Twoich nadnerczy cierpi.

Jeśli żyjesz w dużym stresie, istnieje spora szansa, że ​​Twoje nadnercza osłabły. Oto, jak określić, czy masz zmęczenie nadnerczy, oraz jakie najlepsze zmiany w stylu życia możesz wprowadzić, aby przywrócić właściwy poziom kortyzolu.

3 etapy zmęczenia nadnerczy

Istnieją trzy główne etapy zmęczenia nadnerczy:

  • Etap 1 – Poziom kortyzolu jest zbyt wysoki przez cały czas. Wiele osób czuje się dobrze na tym etapie, ma dużo energii i nadal się przepracowuje.
  • Etap 2 – Jeśli nie wprowadzisz żadnych zmian do diety lub stylu życia, ostatecznie przejdziesz do etapu 2. W tym momencie poziom kortyzolu zacznie spadać zbyt nisko, a Ty zaczniesz doświadczać zmęczenia i innych objawów.
  • Etap 3 – W tym momencie Twoje poziomy kortyzolu są zbyt niskie praktycznie przez cały czas. Prawdopodobnie poczujesz się wyczerpany i nie będziesz miał energii do codziennych czynności, do wykonywania których przywykłeś.

Zapoznaj się z poniższą infografiką:

Jak powiązane jest zdrowie nadnerczy i zdrowie jelit

Dwa z najważniejszych hormonów nadnerczy również pomagają regulować przewód pokarmowy poprzez wzmocnienie układu odpornościowego i redukcję stanu zapalnego. Hormony te – kortyzol i DHEA – są wytwarzane w całym ciele, ale przede wszystkim przez nadnercza.

Kortyzol jest głównym hormonem przeciwzapalnym w jelicie. Jeśli Twój poziom kortyzolu jest zbyt wysoki lub zbyt niski, możesz doświadczyć przewlekłych problemów trawiennych z powodu zapalenia jelit, co może również prowadzić do stanu zapalnego w innych częściach ciała.

DHEA, drugi hormon nadnerczy, jest niezwykle ważny dla układu odpornościowego, ponieważ pomaga zwalczać infekcje w jelitach i zapobiegać im. Jesteśmy narażeni na bakterie chorobotwórcze każdego dnia, a DHEA pomaga chronić nasze ciała przed nimi.

Tak więc, jak widać, posiadanie odpowiedniej ilości kortyzolu i DHEA jest niezbędne nie tylko dla zdrowych nadnerczy, ale także dla trawienia i funkcjonowania układu odpornościowego.

Objawy zmęczenia nadnerczy

Oprócz zdrowia jelit, kortyzol jest zaangażowany w kilka innych kluczowych funkcji organizmu. Oto, jak pozornie niezwiązane ze sobą problemy mogą rzeczywiście wskazywać na stres w nadnerczach:

  • Podwyższony poziom cukru. Kortyzol jest związany z regulacją cukru we krwi, więc jeśli stężenie glukozy we krwi jest zbyt wysokie lub zbyt niskie, może to być objawem problemów z kortyzolem.
  • Niskie ciśnienie krwi. Jeśli Twoje ciśnienie krwi jest zbyt niskie, jest to także znak, że stężenie kortyzolu jest zbyt niskie.
  • Kiepski sen. Jeśli masz problemy z zasypianiem, wybudzasz się w trakcie snu lub nie czujesz się wypoczęty po przebudzeniu, może to być oznaką rozregulowania kortyzolu.
  • Bezpłodność. Hormony nadnerczy pomagają regulować hormony płciowe. Jeśli masz problemy z zajściem w ciążę, być może musisz zająć się swoimi nadnerczami.

Inne częste objawy zmęczenia nadnerczy to:

  • Ból dolnej części pleców
  • Słabość lub ból w kolanie
  • Nadmierne pocenie się nawet przy małej aktywności
  • Zawroty głowy lub uczucie pustki w pozycji stojącej
  • Skurcze mięśni
  • Wrażliwość na światło
  • Palpitacje serca
  • Drażliwość
  • Zapotrzebowanie na sól
  • Przewlekłe infekcje (bakteryjne, grzybicze, drożdżowe)
  • Nadmierna reakcja nastrojem po zjedzeniu węglowodanów
  • Zachcianki na słodycze, cukier i węglowodany
  • Przedwczesne starzenie
  • Sucha skóra
  • Niskie libido

Jak wspierać swoje nadnercza

Przywrócenie zdrowia nadnerczom jest możliwe dzięki modyfikacjom stylu życia, diecie i suplementacji. Po pierwsze, ważne jest wdrożenie zdrowych zmian w stylu życia, które pomagają wprowadzić równowagę i zmniejszyć stres.

  • Niższy poziom stresu. Poświęć trochę czasu na praktyki samopomocy, takie jak joga lub medytacja. Pójdź na spacer lub po prostu odpocznij nie robiąc nic.
  • Wyeliminuj cukier i przetworzoną żywność. Przetworzone węglowodany i cukier wywierają duży nacisk na nadnercza. Wyeliminuj z diety gluten, nabiał i soję, ponieważ te pokarmy powodują stan zapalny.
  • Jedz naturalną, opartą na nieprzetworzonych produktach dietę. Jedz zdrowe tłuszcze, warzywa i owoce.
  • Wyśpij się. Nasze ciała potrzebują 7-8 godzin wysokiej jakości snu każdej nocy w celu wzmocnienia nadnerczy. Zadbaj o to, by każdego wieczoru chodzić spać o 22.00.
  • Porzuć kawę na 30 dni. Kawa wyczerpuje nadnercza. Zrób sobie przerwę i przez miesiąc pij dużo świeżej wody i herbatek ziołowych zamiast kawy. Po oczyszczeniu organizmu z kawy, ogranicz jej spożywanie do minimum. Maksymalnie może to być 1 filiżanka dziennie – rano.

Suplementy, które wspierają nadnercza

Oprócz zmian w stylu życia, istnieją pewne witaminy, które mogą pomóc w poprawie zdrowia nadnerczy. Postaraj się skupić na jedzeniu większej ilości pokarmów zawierających te witaminy lub przyjmuj je w formie suplementu.

Witamina C

Witamina C jest bezpośrednio związana z produkcją kortyzolu. W rzeczywistości, witamina C znajduje się w najwyższym stężeniu właśnie w nadnerczach. Wybór suplementu witaminy C z bioflawonoidami może pomóc w jej absorpcji.

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B są niezbędne dla zdrowia jelit i ogólnego samopoczucia. W szczególności kwas pantotenowy, czyli witamina B5, jest ważny dla nadnerczy, ponieważ odgrywa rolę w tworzeniu każdego hormonu w organizmie. Witamina B5 pomaga również z lękiem, stresem i produkcją kortyzolu.

Adaptogeny

Zioła takie jak rhodiola, żeń-szeń, cordyceps i ashwagandha, są znane ze wspierania nadnerczy. Te zioła są uważane za adaptogenne, ponieważ dostosowują się do stanu Twojego organizmu i poprawiają je. Innymi słowy, podniosą poziom kortyzolu, jeśli Twój kortyzol jest zbyt niski lub obniżą go, jeśli jest zbyt wysoki. Więcej na temat adaptogenów możesz przeczytać pod tym linkiem.

Tak więc do dzieła, zadbaj o swoje nadnercza!

 

Zdjęcie główne - Deposiphotos

Podobne artykuły

Napisz komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

close

Jak Skutecznie Poprawić Jakość Snu?

Zapisz się do bezpłatnego newslettera, dzięki czemu:

  • check
    Poznasz czynniki, które wpływają na pogorszenie jakości snu
  • check
    Dowiesz się co zrobić by szybko zasypiać oraz dobrze się wysypiać
  • check
    Otrzymasz zupełnie ZA DARMO ten eBook: 5 prostych sposobów na lepszy sen!

Zapisując się do newslettera będziesz otrzymywał także bieżące informacje o naszych webinarach, bezpłatnej internetowej konferencji Rewolucja Zdrowia, informacje o produktach z naszego sklepu. Zapoznaj się z polityką prywatności jaką stosujemy w tym względzie.